آموزش درست کردن خورش فسنجان خوشمزه در منزل

طرز تهیه فسنجان

خورشت فسنجان اصیل و خوشمزه

فسنجان یکی از خورشت‌های اصیل ایرانیه که طرفدارهای خاص خودش رو داره، خاستگاه اصلی خورشت فسنجان از گیلان میاد، اما به مرور زمان شهرهای دیگر ایران هم به سبک و ذائقه خودشون دستور پخت خورشت فسنجان رو به روش های مختلف تغییر دادن. خورشت فسنجان رو هم با گوشت قرمز، مرغ، و گوشت قلقلی میتونید بپزید.

دلیل خاص بودن این خورشت خوشمزه اینه که از مغز گردو برای تهیه اون استفاده میکنن که باعث شده طعم  و رنگ به شدت خاص و متفاوتی، نسبت به خورشت‌های دیگه‌ی ایرانی داشته باشه. به یاد داشته باشید که تهیه خورش فسنجان زمان بره، چون واسه اینکه گردو روغن بندازه و خورشت به اصطلاح جا بیوفته، نیاز به صبر و حوصله زیادی داره.

اما در کل پخت خورش فسنجان راحته و میتونید برای خوشمزه کردن کردن مهمانی‌ها از تهیه این خورش مجلسی لذت ببرید. با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه خورشت فسنجان با مرغ

مواد لازم خورش فسنجون
گردو نیم کیلو
مرغ چهار تکه سینه یا ران
رب انار 2 تا 4 قاشق غذا‌خوری. بسته به ذائقه که زیاد ترش باشه یا کم
پیاز 1 عدد بزرگ
زرد چوبه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
آب به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت فسنجان

1. فسنجان خورشتیه که برای تهیه اون در ابتدای کار باید گردو رو چرخ کنید، و در ادامه گردوی چرخ شده رو داخل قابلمه‌ای که میخواید خورشت رو توی اون درست کنید، تفت بدید، یادتون باشه که فقط در صورت نیاز از روغن استفاده بشه.

در غیر این صورت گردو رو برای تهیه خورشت فسنجان، با حرارت خیلی ملایم، حدودا 5 دقیقه تفت داده و زمانی که رنگ گردو‌ها تغییر کرد، 5 یا 6 لیوان آب رو به قابلمه اظافه کرده و با حرارت ملایم، و تقریبا 2 تا 3 ساعت بزارید که پخته بشه، تا گردوها روغن پس بدن و اینکه از خامی بیرون بیان.

نکته: واسه خورشت فسنجان حتما از گردویی استفاده کنید که تازه و چرب باشه، در این صورت اصلا نیازی به روغن، برای تفت اون ندارید. اگه گردو رو زیادی تفت بدید، یا حرارت بالا باشه، امکان داره که مزه سوخته به خودش بگیره.

2. چند تکه مرغ رو خورد کنید و بعد از شستن مرغ‌ها، به سراغ پیاز رفته و خیلی ریز رنده کنید، یا میتونید از میکسر برای پوره کردن پیاز استفاده کنید.

3. در این مرحله از آماده سازی فسنجان، به یه قابلمه نیاز دارید که پیاز و مرغ رو، با یه مقدار روغن ، روی حرارت ملایم تفت بدید. که هم رنگ پیاز عوض بشه و هم اینکه تکه‌های مرغ از خام بودن بیرون بیان، در ادامه یه مقدار زرد چوبه اظافه کنید. در آخر هم چند لیوان آب به قابلمه اظافه کرده و ابتدا با حرارت زیاد، و بعد از این که آب جوش اومد، حرارت اجاق رو کم کنید و اجازه بدید که بپزه.

4. حالا که پختن مرغ‌ها تموم شد، اون‌ها رو از قابلمه بیرون بیارید و آب مرغ رو به قابلمه‌ی گردو اظافه کنید. فراموش نکنید که فسنجان برای جا افتادن به زمان زیادی نیاز داره، و گردوها باید به اندازه کافی روغن پس بدن، و رنگ خورش تیره بشه.

نکته: اگه مرغ‌ها به اندازه کافی پخته بشن، دیگه نیاز نیست که تا آخر پختن و جا افتادن خورشت فسنجان اون ها رو به گردوها اظافه کنید، چون احتمال اینکه بافت مرغ نرم شده و از هم جدا بشه زیاده. در غیر این صورت هیچ ایرادی برای اظافه کردن مرغ، تا زمان جا افتادن خورشت وجود نداره.

5. خب حالا که انقد صبر کردید که خورش جا بیوفته، و متوجه شدید که گردوها روغن انداختن، وقتشه که رب انار رو به این صورت اظافه کنید که اول یک قاشق بریزید، و بسته به اینکه میخواید ترش باشه یا نه، از خورش بچشید و هم بزنید، در صورت نیاز باز هم اظافه کنید. و در ادامه این مرحله، اگه مرغ‌ها رو قبلا به خورش اظافه نکردید، میتونید نیم ساعت آخر که غذاتون داره آماده میشه، مرغ‌ها رو داخل قابلمه بریزید. حتی می‌تونید که تکه‌ها گوشت مرغ رو بعد از آماده شدن خورشت فسنجان، داخل ظرف دلخواه ریخته و بعد خورش رو روی اون‌ها اظافه کنید.

نکته: میتونید برای غلیظ تر شدن خورشت فسنجان، یک قاشق آرد رو با یک قاشق رب گوجه تفت بدید و در ساعت آخر جا افتادن فسنجان، یعنی بعد اظافه کردن رب انار، اون رو اظافه کنید. یا به جای این کار، میتونید چند تکه کدو حلوایی رو رنده کرده و بعد تفت بدید، و در آخر به خورشت اظافه کنید. یادتون باشه که اگه خواستید فسنجانی که پختید ملس باشه، می‌تونید به اون شکر اظافه کنید.

طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

فسنجان جزو خورش‌هایی محسوب میشه که طبخ اون روش‌ها گوناگون و متفاوتی داره و بسته به ذائقه میتونید به روش‌های مختلف، این خورشت بسیار خوشمزه رو بپزید.

پختن فسنجان با گوشت قلقلی، که در اصل گیلانی‌ها از این روش پخت استفاده میکنند، به این شکله که گوشت‌ چرخ‌کرده رو با مقداری پیاز و ادویه مخلوط کرده و به صورت قلقلی، شکل بدید. گوشت‌های قلقلی رو تفت داده و همونطور که در بالا اشاره شد، در آخر و زمانی که خورشت جا افتاد و گردو‌ها به خوبی روغن پس دادن، میتونید اون رو به خورش فسنجان اظافه کنید.

و سخن آخر هم اینه که فسنجان، به دلیل استفاده از گردو از غذاهای گرون ایرانی حساب میشه، و اینکه به دلیل زمان طولانی‌ای که پختن این خورشت طول می‌کشه، معمولا از اون برای موقعیت‌ها، مهمانی‌ها و مجالس خاص استفاده می‌کنن. به هر حال امیدوارم که از خوردن این خورشت خوشمزه و اصیل ایرانی لذت ببرید و در آخر هم می‌تونید چند نکته مهم و تکمیلی رو برای تهیه بهتر خورشت فسنجان مرور کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت فسنجان

با استفاده از تکنیک‌های مختلف میتونید طعم های متفاوتی رو با خورش فسنجان تجربه کنید.

  • استفاده از یه مقدار مغز پسته به همراه مغز گردو
  • اظافه کردن رب آلو
  • اصلا از روغن استفاده نکنید، چون گردو به انده کافی چربه و ممکنه خورشتی که پختید چرب‌تر بشه.
  • اظافه کردن شکر به خورشت، واسه اینکه طعم متعادلی داشته باشه یا ملس بشه.
  • استفاده از کدو حلوایی تفت داده شده برای غلظت بیشتر
  • میتونید یه قاشق ارد با رب گوجه تفت بدید و در آخر به خورشت اظافه کنید.
  • برای روغن پس دادنه بیشتر گردوها، آخر سر یک ته استکان آب سرد داخل خورش بریزید.

پایان.

آخرین بروز رسانی در: 26 نوامبر 2022