آموزش درست کردن خورشت کرفس خالی

طرز تهیه خورش کرفس

طرز پخت خورشت کرفس مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه خورشت کرفس هم دقیقا شبیه به بقیه خورشت‌ها، نیاز به صبر حوصله داره. استفاده از کرفس برای خورشت شاید بهترین روش بهره بردن از خاصیت‌های کرفسه، اما خب بین همه خیلی محبوب نیست.

خورشت کرفس رو اگه با رعایت نکات بپزی، قطعا هم غلیظ میشه و هم اینکه لعابش زیاد میشه و ممکنه اون دسته از کسایی که به خورشت کرفس علاقه ندارن هم با دیدنش گشنشون بشه و نتونن جلو خودشون رو بگیرن.

برای تهیه این خورشت خوشمزه که علاقه‌مندان مخصوص به خودش رو داره نیاز نیست که یه آشپز حرفه‌ای باشی، فقط کافیه که با علاقه و رعایت دستور پخت مرحله به مرحله پیش بری و دست آخر از دستپخت خودت لذت ببری.

برای درست کردن یه خورشت کرفس خوشمزه و خوش رنگ، طوری که بوش تو همه‌ی خونه بپیچه، با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خورشت کرفس غلیظ

مواد لازم خورشت کرفس
گوشت 400 گرم
جعفری 100 گرم
نعنا 50 گرم
کرفس 300 الی 500 گرم
پیاز 2 عدد
آب‌لیمو یا آبغوره به اندازه دلخواه
نمک 1 قاشق چای خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری
زرد چوبه 1/3 قاشق چای خوری

طرز تهیه خورشت کرفس مجلسی و خوشمزه

دستور پخت

نکته: برای تهیه خورشت کرفس بهتره که قبل از شروع آشپزی کرفس رو به اندازه‌های کوچیک خورد کنید و یه مقدار تفت بدید که اندازش تغییر کنه و رنگش عوض بشه. یادتون باشه که نباید خیلی زیاد سرخ بشه. در ادامه هم اگه نعنا و جعفری سرخ کرده داشتید استفاده کنید، در غیر این صورت نعنا و جعفری رو تفت بدید اما نه در حدی که نعنا تلخ بشه.

مرحله اول

طرز تهیه خورش کرفس رو با خورد کردن پیاز‌ها به صورت نگینی شروع میکنیم. یه قابلمه مناسب انتخاب کنید و با یه مقدار روغن شروع به سرخ کردن پیازها کرده تا زمانی که رنگشون عوض بشه. در ادامه هم زردچوبه اظافه کنید و هم بزنید.

مرحله دوم

حالا گوشت خورشتی رو که متوسط خورد کردید، داخل قابلمه بریزید و هم بزنید که با پیاز و زرد چوبه یکدست بشه. بعد از اینکه رنگ گوشت عوض شد، کرفس تفت خورده رو اظافه کنید و با بقیه مواد مخلوط کنید. یادتون باشه که ساقه کرفس رو زیادی تفت ندید.

نکته: سعی کنید تکه‌های گوشت رو نه زیاد ریز و نه خیلی درشت خورد کنید. و اگه گوشت رو زیاد سرخ کنید سفت میشه.

مرحله سوم

برای ادامه نحوه پختن خورش کرفس به قابلمه آب اظافه کنید. اندازه آب هم نه باید زیاد باشه که خورشت آبکی بشه و نه کم باشه.  حدود 2 الی 3 لیوان کافیه. در ادامه هم درب قابلمه رو ببندید و اجازه بدید که گوشت و بقیه مواد تا حدود 1.30 دقیقه به خوبی پخته بشن.

نکته: برای بهتر جا افتادن خورش کرفس، اجازه بدید که با حرارت ملایم روند پختن رو طی کنه.

مرحله چهارم

نعنا و جعفری رو اگه از قیل آماده نکردید، بهتره بدونید که الان بهترین موقع خورد کردن و تفت دادنه و اگه تمایل داشتید 50 گرم برگ کرفس رو با مخلوط نعنا جعفری تفت بدید. فراموش نکنید که زیاد سرخ کردن باعث تلخ شدن نعنا میشه. در همینن حین اگه خواستید داخل خورش لیمو عمانی بریزید، اون رو سوراخ کرده و داخل لیوان آب بندازید.

مرحله پنجم

همونطور که داریم روند پختن خورشت خوشمزه کرفس رو ادامه میدیم، بعد از گذشتن 1 ساعت از پختن گوشت سبزی‌های تفت داده شده رو به مواد اظافه کنید و یه بار هم بزنید که به خوبی مخلوط بشن و دوباره درب قابلمه رو ببندید که به خوبی خورشت جا بیوفته.

مرحله ششم

حالا که گوشت به خوبی پخته و نرم شده، لیمو عمانی یا آبغوره، یا آبلیمو، رو به همراه فلفل و نمک رو به اندازه دلخواه به خورشت اظافه کنید و درب قابلمه رو نیمه باز بزارید که با حرارت ملایم خورشت کرفس به خوبی جا بیوفته و آب اظافی خورش گرفته بشه که هم خوش‌طعم باشه و هم به زیبایی سفره شما کمک کنه.

اینم از طرز تهیه خورشت کرفس خوشمزه و خانگی با خاصیت‌های فراوان تقدیم به شما و نوش جان.


طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ

استفاده از گوشت قرمز یا مرغ برای تهیه خورشت کرفس اختیاریه و ممکنه که یه سری افراد به هر دلیل تو دوره پرهیز باشن و نتونن از گوشت قرمز تو رژریم غذاییشون استفاده کنن.

طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ رو به همون شیوه‌ای که در بالا اشاره شد ادامه بدید، اما به جای استفاده از گوشت قرمز از حدود 500 تا 700 گرم گوشت مرغ استفاده کنید. تنها فرقش اینه که تهیه خورش با مرغ زود تر آماده میشه و می‌تونید تو وقت سرفه جویی کنید.

رازهای خوشمزه شدن و لعابدار شدن خورشت کرفس

  • تفت دادن سبزی خورشت با روغن و حرارت ملایم باعث میشه که لعاب داشته باشه.
  • اظافه کردن اب زیاد به خورشت کرفس باعث میشه که به اندازه کافی لعاب نداشته باشه.
  • گوشت گوشفندی استخوان دار به خورشت لعیب بیشتری میده.
  • هرچه ر.ند پخت با حرارت کم و ملایم باشه، خورشت خوشمزه تر وغلیظ تر میشه.
  • استفاده از یه قاشق آرد برای لعابدار کردن خورشت کرفس گزینه خوبیه. جداگانه تفت بدید و اظافه کنید.
  • برای طعم و رنگ متفاوت خورشت کرف، یه قاشق رب ر. به همراه گوشت تفت بدید.
  • برای بهتر جت افتادن خورش کرفس، صبور باشید و اجازه بدید که حدود 2 ساعت به آرامی پخته بشه.

در آخر هم بهتره بدونید که برای داشتن یه طعم عالی باید غذا رو با علاقه بپزید و فراموش نکنید که آشپزی با صبر و حوصله قطعا شما رو به نتیجه دلخواه میرسونه. ممنون که با ما همراه بودید.

آخرین بروز رسانی در: 26 نوامبر 2022